Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

Tord Frölings gamla Velocette

Hörneåbor berättar- minnen och historier

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Tord Frölings gamla Velocette

1967 när jag bodde på Mariehem , i min första egna lägenhet, byggde jag på fritiden om en encylindrig gammal MC till trecylindrig, genom att helt enkelt byta ut originalmotorn mot en bilmotor.

Fröling med Velocette

Jag hade i princip bara några skruvmejslar, en bågfilsåg och några skiftnycklar att tillgå på den tiden. Lokalen var ett skyddsrum i källaren där man kunde meka lite bland cyklar och skidor mm.

Tyvärr sabbade jag på det sättet en vacker Velocette 350 , men då hade man ju ingen känsla för en sådan motorcykel som idag skulle ha ett betydande värde, eftersom den var ganska unik redan på den tiden.

Jag hade på något sätt kommit över en DKW- motor från min gamla polare Martin Appelfeldt i Degernäs. Vi hade där trimmat och kört med ett flertal sådana bilar så jag hade ju haft sådana motorer i ”min hand” så att säga.
Motorerna var inte så tunga, små och ettriga, när man planat toppen och fixat lite. Dom kördes på oljeblandat bränsle liksom Saabs tvåtaktsmoterer.

Motorn placerades tvärs över i ramen , framför växellådan som fick sitta kvar i originalskick. Kraftöverföringen lyckades jag passa in där startmotorn tidigare suttit. Yrkesskolan nere på stan hjälpte mig att svarva en adapter som passade i startmotor-hålet och där sattes en kul-lagrad axel med kugghjul för en dubbelkedja.  På svänghjulet monterades ett kugghjul med oljesmörjning och saken var klar.

Motorn krävde vattenkylning och kylarservice väst på stan fick i uppdrag att löda en måttanpassad kylare av mässing som monterades upptill framför motorn. Riktigt snygg kylare och den funkade perfekt. Dom tre tändspolarna monterade jag ovanför växellådan där de fick plats.

Starta fick man helst göra genom att springa igång den, även om det faktiskt gick att kicka igång den med kickpedalen som satt kvar i originalskick på växellådan. Motorn var svår att kicka igång och risken för benskador var stor.

Avgasrören svetsade jag själv på kvällstid, på en bilverkstad uppe på Sandbacka där jag brukade meka då och då hos en äldre mekaniker som mekade med bilar på ÖK. Ljuddämparen utbyttes och skulle ju dämpa ljudet sådär lagom och det blev ett otroligt sound i maskinen när man varvade fram på Mariehems småvägar och gator. Ingen av dom närboende kunde ha undgått att höra den.

Om jag inte missminner så var det faktiskt på någon rundtur med Mc:n nere på Axtorpsvägen som jag upptäckte min nuvarande hustru, målande på deras villa. Hon minns min MC med förskräckelse och vågade aldrig åka med. 
Tur var väl det, för den var inte helt trafiksäker.

Stark som en oxe och snabb. Ettans kugghjul i växellådan gav upp redan från början men det gick lika bra att start på tvåan. Toppfarten vågade jag aldrig testa pga kraftöverföringens konstruktion,  men en bra bit över 200 km skulle den enligt beräkningar kunna göra. Kedjeöverföringen gick glödhet och smörjningen blev lite bristfällig, men man kände ju att det fanns goda kraftresurser i maskinen och ljudet måst nog upplevas.

Efter en vådlig färd uppe på skogsvägen förbi dåvarande Astras läkemedelslokaler sålde jag maskinen till någon uppe i Bygdeå-trakten.
Någon hade skapat ett djupt hål i vägen, förmodligen med en traktor som stått och slirat där. Jag körde rakt ner i traktorspåret och gjorde en luftfärd utan like men lyckades klara mig helskinnad, hängandes över styret och tanken, men med livet i behåll. Han hämtade MC:n och körde den från Mariehem och hur den resan slutade har jag aldrig hört mera om. OM maskinen finns kvar skulle det vara mycket roligt att få veta det. Ring eller maila mig gärna OM du vet. tord@becken.se

VF som hade fått nys om projektet, gjorde ett reportage om bygget och därför finns en bra bild på mig och min MC.  I bakgrunden  ses min Fiat 600 som vi reste med till Arjeplog på flygäventyr.

Jag har en aning om att Japanarna kopierade min mc och byggde flera nya modeller med tre, fyr, och sex-cylindriga motorer på löpande band senare på 70-talet och framåt?? Va tror ni? Dom kanske läste VF :-)

 

2012-03-04 Tord Fröling

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se